lördag 28 juli 2012

Käraste kusin Marianne - Dag 20

I går fick jag kärt besök! Min kusin Marianne! Hon bor i Skåne och driver där ett underbart Bed & Breakfast i sitt skånehus från 1839. Mysiga rum, mysigt hus med vackra ting från våra förfäder och massor av konst på väggarna och en ljuvlig jättestor vild trädgård med vinrankor, äppelträd, sommarpool, uteplats där man kan grilla och allt möjligt annat som jag inte ska berätta här - det får du upptäcka själv när du väljer att övernatta hos Marianne! Måste få berätta två saker till i alla fall:  hon har ett ILLGRÖNT gammalt piano! Och en underbar äldre herre i huset som heter ALFRED och som är - KATT!
Här länk till Mariannes hemsida >>>
Vi hade en härlig eftermiddag o åt sommarsalladmiddag med äpple-blåbär-o-hallon-paj till efterrätt. Och så tittade vi på saker som Marianne hade med sig till mig: vackra gamla kläder från slutet av 1800-talet som kommer från vår mormors garderob.
Så här fint hade vi det i eftermiddagssolen


..................................................................................
Örterna till den franska salladen kom från min nyanlagda lilla "kryddträdgård". BlogMadame har nämligen tröttnat på att sniglarna bara lämnar kvar gräslöken. Så därför inhandlades två höga planteringskrus! Och där frodas nu olika persiljesorter, grärlök, fransk dragon o basilika! De står dessutom på hjul, så när ovädret drar in i dag så rullar jag in dem under tak




.................................................................................
Väderbiten:   HU! Från den strålande dagen i går till det strilande regnet i dag! Tänk vilken skillnad bara en liten bokstav kan göra. Det är milt, 19,5 grader och luften är grå och tjock. Kan bli mera ösregn-karaktär med åska .. Telia har skickat SMS till sina kunder om att skydda sin datautrustning, modem t ex, och koppla loss från strömmen. Klass 1 talades det om i går ... Tja får väl se hur vädret utvecklar sig. Ska i alla fall ta å flytta in mina krukor under markisen! Och dammen får sig en ordentlig påfyllning - alltid nåt att glädjas över.
.................................................................................

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar