fredag 5 december 2014

Lucka 5, den stora överraskningen

blogMadame skriver ju aldrig om jobbet i bloggen, o det ska hon inte tynga dig med nu heller. Men veckans höjdpunkt bjöd i alla fall Jobbet på!
Det var julfirande för oss på Stan. Först en finfin visning o upplevelse på Emigranternas Hus tillsammans med glögg o pepparkakor o många parallelltankar till dagens Immigranter .... o Emigranter  .... beroende på ut vilken synvinkel du tänker ...
Och sen traskade vi iväg till en bit mat på Stan. Det svåraste för mina kära kollegor var nog att välja öl ... så där en fyrahundrasjuttioåtta sorter att bestämma sig bland. Oj oj oj så svårt de hade det. BlogMadame hade ju gjort det lätt för sig genom att ha lilla bilen med, så det blev en STOR VATTEN. Det intressanta var att se kyparen komma med alla 25 ölglasen o dela ut rätt öl till rätt person ..... Alla Olika Sorter .... Kan du tro ....ja, jag såg med egna ögon hur han doppa ner näsan och  s m y g s n i f f a d e  i vartenda glas innan han placerade ut ... o alla fick rätt sort!
Och sen pratades det och åts och dracks för fullt tills alla var såååå belåtna.
Sen plötsligt reser sig min chef och säger många många väldigt varma goa ord till blogMadame ... blygsamheten förbjuder mig att återberätta det. Men allvarligt talat, det var en stund som berörde! Tack Chefen!
Och sen fick blogMadame ett Paket!

Så mållös, hänförd, överraskad, lycklig ...... jaaaaaa, det kan du bara säkert inte begripa. Men så var det.
En Barometer! Som jag har önskat mig detta! I hela livet! Länge funnits högst på önskelistan. Fanns i mitt föräldrahem. Den knackade vi på varje dag o tittade sen ut och funderade på om vädret var lämpligt eller olämpligt för det vi hade planerat.
Detta fantastiska instrument! Helt odatoriserat, utan batterier o digital teknik. Bara naturen själv som drivkraft! Och utanför på Alcaterrazzen* har jag mitt egetmålade solur .... Tänk så bra de kommer att passa ihop. Visst är det härligt med det mekaniska odigitala ....

Alla kära goa kollegor TACK från hela hjärtat. Lyckan är nu fullständig. Och jag kan varje dag ha stenkoll på om det är lönt att rusta sig för uteliv på Alcaterrazzen* eller sitta inne o mysa vid brasan!

Som ett smycke pryder den nu sin plats!


***************************************************************
Kappi lär sig barometern!

                              Vi tittar åt vänster ....                                   Så tittar vi åt höger ....
                       Lågtryck = Huuu Busväder (bara Bus           Högtryck = ut o rasa omkring
                                    som vill vara ute)                                   på Alcaterrazzen!!!


***************************************************************
*för dig som inte vet vad Alcaterrazzen är så är det min STORA innätade uteplats för både människor och djur, mina fina kissekatter, som inte får springa ute i det vilda naturen hur som helst men som där ändå kommer ut o luftar sig varje dag. 
***************************************************************
I adventsbloggen Lucka 5 ...
2011
2012
2013
***************************************************************

1 kommentar: