måndag 15 december 2014

Lucka 15, på jul- o hantverksmarknad ... hela veckan: hos smeden

Julmarknader är trevligt! Särskilt såna som är på landet som har tradition och där hantverkare utövar sina färdigheter "live". Och så har de flesta trevliga folkdräkter på sig och är 65 +++ ...Traditionellt och tryggt. Det kan ju oxo vara lite deprimerande. Var är de unga hantverkarna? Men de kommer kanske med när de kommit upp i ålder lite ..

En sådan jul- och hantverksmarknad har vi i det lilla brukssamhället Tollered! Jag lärde mig gå på den för länge sen när jag bodde alldeles mittemot i flera år. Mitt emot Gamla Kontoret. Det som är huvudlokal för marknaden. I vanliga fall scouternas lokal. Det här evenemanget äger rum redan i november och därifrån kommer mina inlägg denna veckan.

Först ut är besök hos Smederna!!! I djupa källarvalven eldas det för fullt, och det sprakar o smäller o bankas öronbedövande o gnistorna yr från städet, medan de skickliga smederna skapar underbara ting med sina verktyg. Ljusstakar o ljuskronor, väggprydnader, knivar .... och ... en kvinnokniv???




Ett eldstål kan vara bra att ha när strömmen går och tändstickorna är slut ...


**************************************************
Och vill du titta på kissekatter får du glutta in till ...hmmm ... i alla fall 2013 ...
**************************************************

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar