tisdag 11 december 2012

Lucka nr 11 Trygga barndomsminnen på köksbordet

När jag o min dotter cruisade runt i sydsverige i somras så hälsade vi på antikhandlaren som köpte upp en del av mitt föräldrahem efter att vi själva hade valt ut våra älsklingsminnen. Och tänka sig - han har fortfarande kvar i sitt förråd en hel del smågrejer. Och minnena bara strömmade på .... Och med mig hem fick jag nåra dyrgripar som jag bara inte tänkt på innan. Som till exempel det här tråget


Vet du vad vi hade det till???? JO varje jul så var det min uppgift som liten att göra rödbetssallad! Då lade man kokta rödbetor och äpplen i tråget och hackade dem i småbitar med hackjärnet på bilden! Tråget är fortfarande rödfärgat av rödbetorna ... Nu har det blivit en del sprickor med åldern och nåra små hål, så det blir inget hackande längre ... men man kan fylla det med vackra frukter!


Vackra ting från gången tid
skänker hemmet julefrid
........................................................................................

2 kommentarer:

  1. Vad mysigt du har det Lena! Och visst är det väl ett doftljus du också har där? Jag älskar ju doftljus och nu när det närmar sig jul brukar jag använda mig av dom som luktar kanel. Det luktar ju så gott. Och då jag inte tål att ha kanel i något jag äter får jag iallafall njuta av doften. Kram

    SvaraRadera
  2. ÅÅÅÅÅ så kul att ni hittade detta för det var ju bara så fint med frukt i tråget

    SvaraRadera