fredag 3 juni 2011

Stora blixten och lilla Blixten

För ungeför tre veckor sen slog blixten ner mitt bland alla våra hus. Vädret startade med tropisk orkan och skyfall med regn o hagel och en himmel som flashade hela tiden av obestämbara blixtar. Sen var det stilla någon timme ... och SEN KOM ÅSKVÄDRET!
OCH
SMÄLLEN!
Alla kissarna som bortblåsta på 100-dels sekund - alla utom Bus, som sitter kvar på diskbänken och fortsätter ÄTA ... och jag står som förstenad i flera minuter med en öppnad kattmatburk i handen ...
TV:n DÖD - annars inget hemma hos mig ...
Det här var vad som hände precis utanför mitt hus:
Blixten slog ner i högsta tallen utanför grannen mitt emots (grammatisk kullerbytta?) hus. Hoppade ner i marken och rev upp en lång gång med stenplattor, fortsatte rasande rakt in i husgrunden och splittrade knutträet och gjorde ett stort hål i grunden. På vägen lyckades oxo blixten göra kaffeved av en hög med trallvirke - som skulle blivit en altan ...
Huset blev alldeles SVART av jord och rötter - "det var som att sitta mitt i en krigsfilm" sa grannarna.
I förrgår kom två franska arborister och tog ner den gamla tallen, som var svårt sargad efter attacken. Det visade sig oxo att eken bredvid fått ett långt långt sår kanske från samma blixt eller någon tidigare. Min granne och jag tog farväl av den fina tallen genom att borsta ren stubben, klappa den och ta många bilder på den så att vi kan minnas det vackra trädet och den hemska kvällen.

Det avsågade trädet i kvällssolen bland bok- och ekblad
Här putsar vi den fina stubben
Blixten hade skalat bort barken på nästan halva stammen
Hur gammal blev jag? Räkna mina ringar och se vilka år som var goda år och de magra
Här gick blixten in i trädet

Det här är eken bredvid. Se hur en blixt har smekt sig nerför stammen med sin eldtunga. Och se det spännande hålet i stammen. Vem kan bo där? Och är det månne grävlingen som bor i hålan vid stenen???


BLIXTEN Nr 2

Och så finns det snälla blixtar också. Som till exempel Blixten. Blixten kom till när mina barn var små för så där en 35 - 40 år sen, när symaskinen gick varm och kreativiteten flödade. Blixten syddes av ett teddyfoder i en gammal kappa och jag var väldigt stolt på den tiden över att lyckas med nosen. Efter åren som gått och många kramar så har den dock blivit tämligen platt. Men Blixten är fortfarande lika älskad inte minst av alla kissarna som gärna tar sig en tupplur bredvid den kära Teddy-Blixten.

Det är jag som är Blixten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar