måndag 13 juli 2015

Vaddå måndag??? Här går sommaren vidare

Hela huset doftar rosor rosor rosor! blogMadame som sagt att aldrig ska jag skaffa rosor inte! Bara besvär! Sticks. Ska beskäras. Får löss. Får fula fläckar på bladen. Tappar bladen. Skräpar ner när de blommat ut. Näääää Usch för rosor!

Och så hände det! blogMadame mötte Charles ... och blev blixtförälskad .. Charles fick så småningom sällskap av Jane (Austin oxo förståss). En rosa underbar skönhet som det är lätt att bli svartsjuk på .... hmmmmm.... Sen kunde inte blogMadame hejda sig. Det blev en Honungsros! Som nu är översvämmad av tusentals underbara små väldoftande blommor och som väller ut över alla kanter o är meningen ska klättra in i mitt döda bigarråträd. Fast den har egna synpunkter på detta trots påstötningar med tråd o linor .... så strävar den rackaren ändå tvärtemot och sneglar in till grannen! Minsann! Precis som min fantastiska vinranka som flyttade in till grannen genom ett par mikroskopiska mellanrum i planket. Och sen var det kört. Smet snabbt som ögat ut genom nättaket på Alcaterrazzen och bara kastade sig över mina förtjusta grannar ...

Charles Austin

Jane Austin


Honungsrosen


Tre underbara rosor är precis vad som får plats i min lilla täppa! Resten är min damm, mitt plommonträd och alla tusen smultronplantor ... ja, och så min hassel förståss.

Denna lilla humlan blev alldeles vimmelkantig av alla rosendofter o bestämde sig för att vila en stund på Alcaterrazzen.


Men bina strävade på i den goa värmen o samlade nektar för fullt ..



I morgon blir det grodspaning!
..................................................................................
I bloggen 13 juli, 2014  
I bloggen 13 juli, 2013  
I bloggen 13 juli, 2012  
.......................................................................................

4 kommentarer:

  1. Åh så vackert! Suveräna naturtrogna färger....en och annan luftburen insekt förhöjer naturligtvis också närvaron även om den gula överst är min favorit:-) Fortsatt trevlig sommar blogMadame önskar dig vännen Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Per! Härlig sommar önskas dig oxo från blogMadame

      Radera
  2. Superfina bilder som vanligt.

    SvaraRadera
  3. Tack, Lotta! / blogMadame

    SvaraRadera