tisdag 12 augusti 2014

Vattnets hemligheter

När jag flyttade in i mitt lilla lilla hus fanns det absolut ingenting på mina tre hussidor. Förtorkat mossa o gräs på min ökensida (söder) och grå betongplattor där man skulle ha utemöbler, träsk på den smala gavelsidan mot skogen och på ingångssidan, kökssidan ... tjaaaa vad ska man säga ... en planterad rönn på fallrepet, lite tveksamt gräs o tråkiga grå betongplattor utanför köksfönstret. Så det första var att göra små teckningar m idéer och listor på vad jag ville ha runt mitt hus.

En av de första sakerna som tillkom var min damm. Jag grävde o grävde i den stenhårda jorden. Plockade upp jättetunga stenblock m grannens hjälp. Och så lades bottenduk o dammduk o lite sten för att hålla kanterna och sen kom VATTNET! Och rätt som jag satt där o pysslade vid kanten så sa det PLASK! Och där var min första groda! Och de har berikat djurlivet runt huset varje år. Och dammen är minsann inte stor. Men där har oxo flyttat in salamandrar (alldeles av sig själva). Och trollsländor har valt min damm som barnkammare. Växternas rötter slingrar sig om varandra o det ser änna kaotiskt ut därnere ... men djuren trivs och man ser hur de har sina gömställen både mellan växterna o under kantstenarna.

Den här lilla grodan är ny för i år, bara 4 centimeter stor! Och dammen, en hel ocean för den lille att utforska. En stor o trolsk värld. Vem vet vad som döljer sig där nere ...

Välkommen till blogMadames damm lilla groda! 


Så här kan man oxo se den lite grann från ovan



....................................................................................
Nu blir det inte längre några dagliga tillbakablickar från tidigare år eftersom blogMadame inte var så dagligt flitig förutom under somrarna! Men ibland så kommer de tillbaka.
....................................................................................

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar