lördag 20 juli 2013

Dammlördag - Dag 18

Det betyder inte att blogMadame har haft städdag och fejat o härjat o dammat inne. Näääääää, det står mycket långt ifrån Madames kända sysslor. Nä, det handlar om den dagliga tillsynen av dammen! I en sån här fantastisk underbar värmesommar, 27,5 grader i skuggan i dag till exempel, så växer det även i min damm. Inte bara grodor o vattenklöver utan oxo alger frodas om man inte ser upp. Jag har ju visserligen mina 5 reningsverk på botten, 5 trofasta dammusslor, men i sån värme o mycket solljus så får man hjälpa till. Så här såg det ut i förmiddags: Inte så kul att vara groda här inte ....


Så blogMadame putsade o fyllde upp med vatten och grodorna riktigt njöt under vattenstrålen o det svala nya vattnet. O ryktet spred sig o det vart små o stora om vart annat i den friska dammen.
I kväll så såg det ut så här: Klart blänkande vatten ända ner till botten ...




Och i trädgården växer det! Även om det får vara lite vilt så har blogMadame i dag rensat och klippt ner som en galning .... och det märks ändå knappt inte ...
Här samsas penningört med mina vita smultron


Årets plommonskörd är det snart dax för. Riklig!!!


Inte så mycket nötter i år. Det betyder en lätt vinter framför oss. Förra året var det MASSOR av nötter ... OCH hur blev vintern??? Förfärlig! Låååång o kall! Fast det har du väl glömt ....


Dagens katt
Tawalli'sLinda Evans, Linda
Eldfängd i temperamentet
Tjusiga färger
Här är hon på nattlig (kl 23.00) jakt efter någon fet nattfjäril



- Jag är grym jag!!!
..................................................................................

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar