måndag 30 januari 2012

SVINKALLT!!!

Är precis vad det är just nu! Inte så många minusgrader ... men så blåser det NORDAN och då blir det ABSOLUT SVINKALLT. Och då ska man tänka på de små tvåbenta flygande filurerna där ute i trädgården!
I helgen har trädgården förvandlats till lyxrestaurang! Inte bara talgbollarna i pilestrutarna och jordnötspåsarna ... näääää nu finns det ett STORT härligt fat med ÄPPLEN, NÖTTER, SOLROSFRÖN, HAMPAFRÖN ... och mattes egna specialare: SMÖR med inbakade FRÖN! O visst har restaurangen haft gäster! Till o med rödhaken har kommit fram! Fast inte fastnat på bild .... ännu ...  Skatorna - som är en av mina favoriter - är fortfarande lite avvaktande o håller sig högst upp i tallen. Det är jättehögt upp, därav den taskiga bilden lite längre ner ... Och så har jag RÄKNAT fåglar. Denna helgen var den stora fågelräknardagen i landet som arangeras av Sveriges Ornitologiska Förening. Resultatet lägger man in på deras hemsida och så kan man kolla från o med i morgon sina favoritarter, nya arter som observerats, om vissa arter minskar eller ökar i antal osv. Jag såg faktiskt en fågel i går som jag inte sett förut. Det var så skumt ute så bilder jag tog går inte att tolka ordentligt efter Fågelboken. Antingen kan det vara en gulhämpling eller en gulsparv.   


Smör med goa frön!
Visst är dom stiliga - de där nötskrikorna


Och så måste jag ju ha med den tjocka frusna Fru Koltrast, som kan sitta hur länge som helst på spaljén o studera de små fågelfjantarna som rusar omkring i luften mellan matplatserna. Trot eller ej, men kolla bakom Fru Koltrast ... är det inte en talgoxe som nästlat sig in ...

 
Skatorna håller sig just nu väldigt lång och HÖGT bort från mig o kamera ... annat är det på sommaren när hela familjen invaderar trädgården .... så här populär är trädgården då ...

Länk till bloggsidan Skatprat från förra året!

* * * S O M M A R * * *

1 kommentar: