onsdag 4 januari 2012

4/1: Bus klagar

- VARFÖR kan du aldrig skaffa en NY bok till mig, matte??? VARFÖR ska jag behöva nöja mig med 2005 års upplaga??? Får ju aldrig en chans att förkovra mig i alla nya ord som kommer till varje år! VET DU att det finns 70 (!) nya ord i Språkrådets nyordlista 2011. På ETT år. Om vi multiplicerar det med så många år jag bara haft tillgång till SAol 2005, så blir det ... låt mig se ... öhhh ... ta fram den där calkulatorn du har där längst ner i datorn ... 70 x 6 , det blir ... 420 ORD! Som jag har missat bara för att du inte kan ha en aktuell SAol. Vilken tur att jag råkade se Språkrådets ordlista häromdan i tidningen och försökte slå upp ordet FOLIEHATT. När jag kom till GLÖGG, då förstod jag att vi har en GAMMAL bok ...  Du är för tröttsam matte - ibland - fast nu är du ju sjuk oxo , så man får väl ha tålamod.



Hmmmmm GLÖGG, det var här jag kom på att det inte var nån idé att leta vidare
Det här är min favvobok! SNILLE OCH SMAK står det. Snille vet jag precis vad det är, för det är det jag är, men jag begriper inte vad det har med SMAK att göra. Har smakat på boken men den smakar brända gamla tofflor med ett lätt touch av kattsand (sedan den tiden när boken var dörrstopp till toalettdörren för att den inte skulle gå igen så att vi inte kom in till våran katt-toa, fattar du!?) Annars är det en väldigt vacker bok, speciellt de där guldbokstäverna är såååå snygga.


Och varför ville jag nu kolla ordet FOLIEHATT? Jo, det är precis det den där katten med långa håret är, han den där Biggis! Det betyder "rädsla för inbillad fara". Just sån är han allt som oftast. Det räcker att jag bara galopperar till lite extra .... så flyger han in under nån fåtölj å gömmer sig ... jag som bara vill leka lite extra emellanåt .... hmmmmm.   Ett annat ord som jag fastnade för var VOBBA, som är när de där tvåbenta är hemma från jobbet för att deras småbarn är sjuka å så jobbar de hemifrån samtidigt. Å då kom jag ihåg en gång när matte var hemma för att vi katter var dåliga å hon sa till jobbet att hon måste VAKKA. De tycker jag var ett jättebra nytt ord som jag ska tipsa Språkrådet om.


Matte säger att jag får ingen ny bok. Jag får Googla på nätet i stället. Och förresten så finns hela SAol på nätet oxo, säjer hon ... NU ... det kunde hon sagt för flera ååååår sen ... så hade jag redan kunnat alla de där 420 orden jag har missat. Det är inte lätt att vara ALFABET - Ha, ännu ett nytt ord som inte finns i SAol!  Motsatsen till analfabeter förståss, såna som de där småkissarna till exempel.
Nu ska jag skriva brev till Språkrådet!

* S N I L L E * O C H  * S M A K *

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar