lördag 3 december 2011

AdventsKalenderBlogg Lucka 5 (24)

5 december
Tawalli's Bruce Willis
Bus
 När Bus fick se den här bilden på sig själv som nyfödd hemma hos sin nya matte skrev han brev till Gammelmatte, Lotta:
LOTTA, VARFÖR KLIPPTE DU BORT MIN FIIIINA TOFZZ???? Ingen hade en så fiiiin som jag! Tror du den växer ut igen??? När jag blir gammal kanske - som Biggis – han som har så mycke hår - överallt. Jag ska drömma hårt om dig i natt så du ska få sova riktigt gott. Du kan väl hålla pappa Leo i tassen - då blir det nog så mysigt att du zzzzzzzz .. om en zzzstund. Ja puzzzar dig
Pappa Leo o jag
Så här mysigt var det i Gammelmattes trädgård, där sprang ja o mina syskon o mamma o pappa o lekte o rullade runt i gräset o luktade på alla möjliga goa dofter
 Bus saknade säkert sin Gammelmatte jättemycke för han tjatade hela tiden om att få skriva brev när jag satte mig vid datorn. Så här kunde det låta (dec 2007):
Jag drömde om dig, Lotta, i natt!!! Jag vill att du ska komma o hälsa på igen zzznaaaaaart .... Det gick ju jättebra att köra bil, sa du ju! Och så får jag skinka igen! Det får jag aldrig annars. Du kan väl säja det till matte ... att jag äääälskar skinka. Du måste inte ens ha vågen med dig, jag kan äta utan den, så de så. (för dig som inte var med kan ja berätta att de "mutade" mig med skinka för att jar skulle sitta stilla i bunken som de ställde på vågen som Lotta hade med sig)
Och så lovar jag att träna på att sitta stilla i famnen ... du sa ju att det var viktigt.
Matte har sparat alla bilderna på datorn, o har lovat att jag ska få titta på dig varje dag!

...........
Vet du varför jag kan skriva o stava så bra? Matte förstår det inte alls - hon bara fattar ingenting ... men det ska jag berätta för dig i hemlighet. En hemlis alltså: För att inte dörren till toa ska slå igen så har matte lagt en jättetjock bok på golvet i dörröppningen. O vet du vilken bok det är? SVENSKA AKADEMINS ORDBOK! Det du! Man är väl inte dum. Men matte fattar ingenting ... Hon bara tjatar att jag springer på toa på min kisselåda hela tiden ... fnizzz fnizzz  Jag lär mig nya ord HELA TIDEN. Jag kanske ska skriva en bok när jag blir stor. Tror du jag kan det. Lotta? Jag ska drömma om det i natt.

Efter ett tag fick Bus en lillasyster, Mia!

 Oj oj oj, så tröttsamt det blev. Allt som Bus blev tvungen att lära henne! Det är minsann inte lätt att sköta om ett helt hus och ta hand om matte + den där Biggis, katten med det långa håret

Pssst syrran, i morgon ska du få lära dig att öppna nätdörren till trädgården ....
 Om Bus bravader och busigheter under åren finns mycket att läsa om på andra sidor i bloggen.
Som till exempel den här  >>>  eller den här  >>> 
För att inte tala om den där historien när han spräckte hela nätdörren och närapå jagade livet ut grannens katt ända in i deras vardagsrum ....  fast det blir en annan dag .... i bloggen

Jag tror inte alls på att det är jag på den där översta bilden med TOFZEN ... det är bara skitsnack! Det bara KAN inte vara jag. Ska ta ett snack med matte sen ...

4 kommentarer:

  1. Stilige Bus! Så gullig han var som nyfödd med punkfrisyren!
    Tack för en trevlig eftermiddag igår!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Han är helt underbar..stora vackra Bus!!! Ja de andra oxå givetvis, men de är nått speciellt med just Bus!!! // Kramizar till er alla från lilla mig

    SvaraRadera
  3. Och så kommer det tårar i mina ögon. Härligt...tack. Vackre Bus :-) Pussar från gammelmatte.


    ps.....Det är så tråkigt att den gamla bloggen bara försvann, jag hade så fina mail och berättelser från Bus juh

    SvaraRadera
  4. Jag har sparat hans brev, de är sååå fina ... ska ta med små snuttar emellanåt. Några höjdare om julen tillsammans med Biggis ... o nyår ...
    Kram / Lena

    SvaraRadera