söndag 28 juni 2015

Trädgårdsspaning

Du kanske tror att blogMadame har världens tjusigaste trädgård m blomster o frukter o bär o både vilda o tama djur hela tiden .... Och DU HAR RÄTT!  Fast det är en väldigt vild o ohyfsad trädgård med växter som envisas med att flytta in till grannarna, som är RIKTIGA trädgårdsmänniskor! Och som pysslar HELA TIDEN. Ta min fantastiska vinranka. Som alltid uppfyllt det lilla växthuset så att jag vart tvungen att släppa ut den. Och vad gjorde den då???? JO flyttade ut genom nätet in till grannen .... som nu har grenar dignande av klasar ....Och hur många har blogMadame??? Tja 5 - 6 .... Mina goa grannar är överförtjusta och har erbjudit sig att bjuda mig på vindruvor så småningom i september ....

Gjorde en liten cruising runt huset i dag o hittade ett o annat i kameran.

Min brinnande vallmobuske har nu blivit SKRÄP och därför hjälpte kissarna till att klippa ner alltihop. Rosorna har börjat slå ut och det börjar dofta gudomligt på Alcaterazzen. Mr Råddjur gjorde visit häromdan men tyckte det var riktigt äckligt att gå på min nedre altan och avstod därför i år att mumsa upp mina goa Charles Austin-knoppar. Tack för det!










Och så hittade blogMadame blivande björnbär och blivande plommon 
och så förståss de där ohyfsade vindruvorna ...





Och vad hittade vi här då .... om inte den lille bleke blomkrabbspindeln .... inte så hisnande stor som på bilden ... bara så där två centimeter, 
och med en hel massa ögon ... som jag inte lade märke till förrän på bilden ....



Så tar vi med mattes goa hjälpredor oxo!
Kappi o Nalle
Som är utnämnda till Förste o Andre Grodspanare
på bästa spanläge vid dammen



..........................................................

1 kommentar:

  1. Härliga bilder som vanligt. Och som vanligt är jag avis på din ranka....även om den har bosatt sig hos grannen....synd inte jag är den granne.

    SvaraRadera