onsdag 31 augusti 2011

Skördetid i sensommaren på väg mot hösten

Oj oj oj vad det regnar emellanåt och oj oj oj vad det stormar emellanåt och oj oj oj så dundrar åskan till och oj minsann ... där kom SOLEN och då blev det kanonvarmt ... och sen kom det en 2-minutare regnskvätt igen ...
Och allt växer o frodas och trädgården är mer vild än tam. Plommonen mognade för längesen och var över på 4 dar. Inte blev det så många i år, men det blev i alla fall 5 små burkar mumsig plommonmarmelad-sylt, trots att jag glömde vaniljstången, som fortfarande ligger i skåpet. Då har jag den till min smaskiga Pannacotta nån dag! Smultron har det varit i överflöd. Vita! De växer ÖVERALLT och revar sig runt på alla tänkbara ställen. Till o med nere i vattnet i dammen.


Infälld i mitt nya trädäck blev det en liten kryddträdgård i början av sommaren. Då såg det ut så här. Nu har alla plantorna vuxit till sig ENORMT och jag plockar persilja, gräslök, vitlök  o fransk dragon (min favvokrydda!) hela tiden. Och det blir bara meeeer o meeer

*****************************
Hos min kära granne frodas växtligheten oxo och hennes trädgård är full av små underbara vrår och ställen att förundras och njuta av. Och genom alltihop ringlar sig en stilla prolande bäck nerför slänten till den lilla dammen där grodan Lennart har flyttat in. I växthuset kan man sitta och bara vara mellan meterhög dill, pumpastänglar och gurka, vinrankan med sina fantastiska dignande klasar, härliga doftande tomater av olika slag. Och utanför hörnet är jordgubbarna inne på andra omgången!






Och sen blev det SKÖRDEFEST
Tomater från växthuset avnjöts traditionsenligt härom kvällen hemma i Birgittas kök inbakade i härliga pizzor, två sorter, tillsammans med goda viner. Druvorna var oxo mogna. Äpplen o färska nötter kom från min trädgård. OCH så DESSERTEN!!! Oförglömlig:
Krossad makromaräng (chokladstrimmad) indränkt i jordgubbslikör, massor av vispgrädde och så vildhallonsylt .... En sån kväll! Varmt, mysigt, trivsam atmosfär, hemtrevligt och så mycket gott på bordet.
Visst ville man ta bilder oxo. Flera stycken blev det .... men ... skärpan blev inte vad den brukar ... jag misstänker skarpt att kameran tog sig en eller annan hutt av jordgubbslikören ...




*****************************

När det var dags att gå hem var den milda natten full av höstmörker. Men där hemmavid utanför köksingången så lyser min lykta tryggt på stenbordet under bambun

1 kommentar:

  1. Åhhhhh vad allt ser gott ut!!! Vindruva skulle jag med vilja ha...men i brist på växthus(någon gång ska jag bygga ett) så får det vara...tillsvidare! // kramizz från Mia & Lilo

    SvaraRadera