tisdag 14 augusti 2012

Charles å jag

Visst är han UNDERBAR, min CHARLES! Ton av aprikos och ljusgult, med en doft så underbar att man bara smälter och vill sjunka djupt in mellan de ljuvligt silkesmjuka blombladen. Och min Charles har en historia oxo: Första åren hos mig kom vi så väl överens och livet var bara härligt. SEN kom det en VINTER som vi inte var förberedda på, varken blogMadame eller Charles ... och till sommaren så fanns inte Charles mer. Jo, busken grönskade o blommade så småningom lite tveksamt ... i form av en alldeles ny sort, en NYPONROS ... Och nyponen blev vackert röda på hösten och lyste hela nästa vinter, o så blev det sommar igen o nya nyponblommor + en himla lång stängel som plötsligt stack rätt upp mot himlen ... med EN knopp högst upp. Och döm om min förvåning när det var min älskade Charles som slog ut sina underbara blomblad en morgon och hade därmed kommit tillbaka ... Och i höst är stängeln FULL av knoppar och den första slog ut härom morgonen.

Känner du hur den doftar ....

Charles Austin, Engelsk ros från rosodlaren David Austin 1973
.........................................................................................

2 kommentarer:

  1. Charles är verkligen vacker, har en sån mild och behaglig färg :) Och ja, jag kan nog känna doften...

    Tack än en gång för hjälpen med kedjan, hon som fick fågelbadet uppskattade det mycket.
    Och tack för den lilla bollen, en klar favorit hos både Bella och Essie.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Älskar rosor. Fast måste erkänna att jag inte vet vad dom heter. Har nu också sett att rosorna som jag har fått från min svärmor mot alla odds tog sig. Ska bli så spännande att se dom blomma nästa år
    kramelikram från oss i Skeppshult

    SvaraRadera