lördag 31 mars 2012

Våren är grön


Luuuuuugn!!! Den är bara c:a 10 mm stor!!! MEN JÄTTEGRÖÖÖÖÖN!!! Och bor trots sitt namn Grön bladspindel precis utanför köksdörren. Den kommer dock inte över tröskeln - om jag får bestämma. Enligt litteraturen ska den bo ute i vegetationen o lurpassa på insekter! Men den har väl missat det kapitlet. Det blev lite nervöst att fota den när jag upptäckte att jag hade 8 (!) ögon stirrande på mig, och jag hade oxo antagit en mycket obekväm ställning för att komma ner till spindelnivå - till grannarnas stora förtjusning - fick kramp i alla möjliga muskler och inte ens autostabilisatorn stod mig bi i fotograferandet, MEN säsongen har bara börjat! Och jag ska nog så småningom få den ultimata bilden på min gröne vän!

Micrommata virescens
    Grön    bladspindel   
..........................................................................................
som Carl von Linné sa:
Inga underverk äro större än de minsta
...........................................................................................

1 kommentar:

  1. Huuuu va läskig!!! Tur att den inte är större säger jag bara ;)....här håller våra "hus"spindlar på förfullt med sina nät...de blev något sinkade igår då de rådde storm här....men de är trevliga att ha, brukar vara ca 3-4 st jättebamsingar som hänger i vråna på verandan ;) //Kramizz

    SvaraRadera