tisdag 6 september 2011

Djur o natur utanför köksfönstret

Min kära lilla kopparödla har hälsat på igen. Denna gången några centimeter kortare - någon hade norpat en bit av svansen, men den växer till sig igen. Det märktes att den hade lite svårare att "ringla", och problem att ta sig fram på mitt stora trädäck runt huset och att komma upp för berget in i skogen. Så den fick lite hjälp på traven och smet snabbt in i skogen när den blivit upplyft. Jag ska säga att det är inte lätt att lyfta upp en kopparödla! Samtidigt som den snurrade och snodde runt hysteriskt och jag inte ville att den skulle tappa mer av svansen om jag tog i den för hårt ...  men in i skogen kom den i ala fall lyckligt.


************************
Ett annat litet kryp på besök. Lite läskig. Men ändå häftig. Kolla vilka axlar! Släkt med bärfisen.
Pentatona rufipes! Det du!




************************

Mera natur av lite mer stillsam art:  mina välsignade hasselnötter till exempel! Som jag i år fått i MASSOR!!! Och äpplen!!!




Och i söndags fick jag ett jätteberg av kantareller, av dotter Lotta!!!!



Färdigrensade o klara för stekpannan! MUMS!
************************

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar