tisdag 5 juli 2011

Att sy ett burskynke

Inför kattutställningen i Trollhättan är det många förberedelser bl a att skaffa sig ett burskynke. Det ska sitta runt ikring buren så att kissarna ska ha det mysigt o tryggt. Eftersom jag varit på utställningar tidigare med Mia, så har jag redan två jättefina, som Lotta tillverkat till mig. MEN denna gång ska jag ha en dubbelbur. För tre småkissar, Linda, Nalle o Kappi, behövs det större bur. Och jag ska tillverka själv denna gången.
Så det var bara att skrida till verket. Fick en avlagd gardin av min dotter och packade upp symaskinen. Kollade måtten på buren, skissade upp hur konstruktionen skulle bli, måttade o mätte med tumstocken o klippte till. Nu var detta ju jätteintressant för 6 kissar som stod, låg o lekte bland trådar o nålar o tygmassor och saxen o måttstocken - ja, DEN är verkligen populär - kan man fatta varför ... Och sen startade symaskinen ... Hurra! Jättekul! Inte tassen under Nålen!!! Springa över trampan .... oj oj oj racerfart på maskinen ... där blev det liten sväng på sömmen minsann ... Och så var det bara två sidor kvar - bottendynan ... 120 cm + 60 cm .... DÅ knöt undertråden ihop sig tio varv runt trådspolen eller nån stans i det INRE av maskinen HÅRT HÅRT HÅRT. Efter en timmes slit med skruvmjslar, knivar o virknålar (!) så gav jag upp o hämtade MANUALEN. Och efter 1 minuter och det där enkla handgreppet så lossnade fågelboet hur lätt som helst o jag körde de sista 180 centimetrarna o stupade i säng - NÖJD!
Och alla kissarna hade gett upp för länge sen ...





Jag känner på mig att det är nåt på gång ... bara jag inte är inblandad ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar